VERTROUWENSPERSONEN


Omdat een veilige werkomgeving werkt

Wij zijn er al lang uit met elkaar; mensen hebben recht op een veilige werkomgeving. Helaas gaat er regelmatig iets mis. Discriminatie, uitsluiting, ongewenste intimiteiten of integriteitsschendingen zijn daar een voorbeeld van. Dat soort zaken voorkomen, daar zijn wij samen verantwoordelijk voor, toch? 

Het lijkt onlogisch. Arbeidsdeskundigvertrouwens-personen bij een specialist op het gebied van verzuim. Maar het verband is best duidelijk. 

Want het gaat bij verzuim vaak niet alleen om fysieke- maar ook om psychosociale arbeidsbelastingen. 
En daar heb je als organisatie, HR, leidinggevende en collega's invloed op. Als je weet hoe je dat aanpakt.

Een positieve psychosociale arbeidsbelasting en een gezonde, veilige werkomgeving hebben invloed op verzuim. Meer specifiek; op het verlagen van verzuim. En daar wint iedereen bij. 
Vaak wordt dit onderdeel onderbelicht in de verzuimstrategie en de wettelijk verplichte RI&E. En dat is jammer. 

Onze Arbeidsdeskundige Vertrouwenspersonen adviseren vanuit hun duo-specialisme, met een meer gedegen, bredere verzuimstrategie tot gevolg. 
Minder beïnvloedbaar is het risk sociaal. En daar draag je als werkgever wel het risico van. Maar hoe help je werknemers met problemen in het privéleven zodat ze niet uitvallen op het werk? 

En hoe zorg je voor open en eerlijke antwoorden op de vragen uit je werknemerstevredenheid onderzoeken? Want hoe anoniem ervaren jouw werknemers die onderzoeken eigenlijk? 

Onze Vertrouwenspersonen VPOO en VPI zijn lid van de LVV en gebonden aan hun beroepsgeheim. 

Zij zijn de externe specialist en geen verlengstuk van de eigen organisatie. Dit werkt drempelverlagend en leidt tot een eerlijker uitkomst. En dat leidt tot een holistisch verzuimbeleid.

Meldregeling wettelijk verplicht

De Arbowet verplicht werkgevers om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Je moet hier dus beleid voor opstellen én daadwerkelijk uitvoeren. Ook is het verplicht om als bedrijf een meldregeling te hebben. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een belangrijk onderdeel hiervan. En niet zonder reden, zoals keer op keer uit onderzoek blijkt. Op dit moment is er daarom een wetsvoorstel in behandeling om het aanstellen van een vertrouwenspersoon te verplichten voor iedere onderneming met personeel. 

Veel bedrijven stellen een interne medewerker aan als vertrouwenspersoon. Maar is dat wel verstandig? Wij vinden uiteraard van niet. Het opvangen van slachtoffers van pesten, intimidatie, discriminatie, racisme of een klokkenluider is niet iets wat je 'er zomaar even bij doet'. Dat vereist volledige aandacht, kennis en expertise. Niet alleen in het belang van de medewerker, ook in het belang van collega's en de organisatie. Of zelfs in het belang van de maatschappij als geheel. 

Zorg daarom voor een goede meldregeling en een externe vertrouwenspersoon. Werknemers zien een externe vertrouwenspersoon als integer, vertrouwd en laagdrempelig.  Onze maandabonnementen maken de inzet van een externe vertrouwenspersoon voor iedere werkgever mogelijk. Wij helpen jullie graag.
Benieuwd naar onze abonnementen?

Meer weten over onze externe vertrouwenspersonen? 
Lees gerust onze whitepaper met relevante informatie.

Share by: